Nowa praca oznacza wejście w nie znane dotąd środowisko – nic więc zatem dziwnego, że powoduje stres. Każdej osobie, która znajdzie się w takiej sytuacji, zależy na tym, by zrobić jak najlepsze wrażenie. Jednakże trema powoduje, że często nie wiadomo, jak się zachować, by dostosować się do obowiązujących w firmie standardów.
Bądź miły i kulturalny
Każdy, kto rozpoczyna nową pracę, ma świadomość tego, iż jest obserwowany zarówno przez szefa, jak i współpracowników. Należy to potraktować jako coś normalnego – nie można zbyt bardzo się denerwować, gdyż wówczas człowiek nie skupia się na tym, co właściwe. Bardzo ważne jest zatem to, by najzwyczajniej w świecie dać się poznać i polubić – ale nic na siłę, nie chodzi przecież o odstraszanie otoczenia. Wystarczy być uprzejmym i kulturalnym oraz stosować formy grzecznościowe. W wielu firmach panuje obecnie zwyczaj zwracania się do siebie na „ty” – nie należy się wyłamywać. Najczęściej to szef przedstawia nowego pracownika zespołowi.
Przy tej sposobności warto wspomnieć o jeszcze jednej ważnej kwestii, a mianowicie dotyczącej prezencji. Każda firma i w tym zakresie posiada własne regulacje – w jednych obowiązuje rygorystyczny dress code, w innych natomiast daje się pracownikom nieco większą swobodę. Generalnie zasada jest taka, że najlepszym strojem do pracy jest strój biznesowy – ogólny look powinien być schludny i elegancki. Pracownik musi pamiętać o tym, że w ten sposób troszczy się nie tylko o swój wizerunek, ale także i o wizerunek firmy.
Stań się uważnym obserwatorem
Nowe środowisko pracy to zwyczaje, które debiutującemu w firmie pracownikowi nie są znane. Z tego też względu w pierwszych tygodniach najlepiej skupić się na obserwowaniu, będąc jednocześnie otwartym – to ułatwia aklimatyzację. Nie jest przy tym wskazane krytykowanie ani pracy, ani współpracowników. Pewne rzeczy należy zachować wyłącznie dla siebie, a jeśli dotyczą one funkcjonowania firmy, to dobrze jest spisywać sobie te uwagi i po kilku miesiącach przedstawić je przełożonemu, np. w formie propozycji zmian, które mogłyby usprawnić działanie zakładu pracy. Uniknie się wtedy posądzenia o nieznajomość mechanizmów nim rządzących.
Nie poruszaj drażliwych tematów
W miejscu pracy prowadzenie luźnych, niezobowiązujących rozmów jest nieuniknione. Nowy pracownik powinien omijać szerokim łukiem drażliwe tematy takie jak np. polityka czy religia, ponieważ nigdy nie wie, komu i w jakim stopniu może się narazić. Nie jest wykluczone, że za jakiś czas tego typu zagadnienia staną się przedmiotem niewiążących dyskusji przy kawie, ale na początku lepiej zachować ostrożność.
Mile widziane nie jest również opowiadanie o prywatnych sprawach. Rzecz jasna zupełnie normalną reakcją ze strony pracowników jest to, że chcą oni poznać nowego członka zespołu, ale zbytnim spoufalaniem się można sobie tylko zaszkodzić. Pewne kwestie mogą zostać opatrznie odebrane, a poza tym osoby mające tendencję to uskuteczniania w pracy osobistych wynurzeń są kojarzone na dłuższą metę jako narzekające i nie godne zaufania. Podobnie jest też z krytykowaniem poprzednich pracodawców – robiąc tak, szybko można zyskać sobie opinię malkontenta.
Pytaj, gdy czegoś nie wiesz
Przychodząc do nowej pracy, pracownik niejednokrotnie ma problem z wywiązywaniem się z niektórych zadań. W takiej sytuacji nie należy obawiać się zadawania pytań. Zawsze warto poprosić o wyjaśnienie przełożonego bądź któregoś ze współpracowników, aby uniknąć popełnienia błędów. Ważne jest jednak uważne słuchanie – ktoś, kto po raz kolejny prosi o wytłumaczenie tej samej rzeczy jest postrzegany jako człowiek mający problemy z przyswajaniem wiedzy.
Komunikacja jest w omawianym kontekście niezwykle istotnym aspektem. Ludziom o wysokich zdolnościach interpersonalnych o wiele łatwiej jest zaadoptować się w nowym miejscu pracy. Nie mają też oporów przed proszeniem o informacje zwrotne, dzięki którym wiedzą, co poprawić i na co zwracać baczniejszą uwagę.
Na co zwracać uwagę?
W ciągu pierwszych tygodni pracownik jest w stanie wiele się dowiedzieć o nowym miejscu pracy. Zgromadzone w tym czasie informacje mogą mieć decydujący wpływ na dalsze jego losy w danej firmie. Pojawia się tutaj kilka kwestii, którym trzeba przyjrzeć się nieco bliżej.
• Atmosfera panująca w firmie – odgrywa niebagatelną rolę. Jeśli jest zła, praca szybko staje się udręką i nie sprawia satysfakcji. Warto zatem zwrócić uwagę m. in. na to, jak odnoszą się do siebie współpracownicy, czy identyfikują się z firmą, czy często narzekają na pracę itp.
• Postawa przełożonego – toksyczny szef potrafi skutecznie zatruć życie, mądry natomiast dopinguje i motywuje do bardziej wydajnej pracy. Jak zatem traktuje on swoich podwładnych? Czy słucha tego, co mają do powiedzenia?
• Zakres obowiązków – już po pierwszych tygodniach pracownik może się przekonać czy zakres jego rzeczywistych obowiązków pokrywa się z tym, o czym była mowa podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Do tego dochodzą takie sprawy jak np. godziny nadliczbowe – czy często trzeba zostawać w pracy dłużej i czy firma za to płaci?
• Perspektywy rozwoju – pracownicy na ogół liczą na to, że zakład pracy stworzy im możliwości rozwoju zawodowego.