User Experience to jeden z najważniejszych dzisiaj obszarów, który może usprawnić działanie naszej strony internetowej i zapewnić pozytywny odbiór użytkownikom, którzy chętniej dokonają zakupu i jeszcze chętniej do nas powrócą. Pozostaje pytanie – jak wprowadzić pozytywne zmiany? Kluczem jest zdobycie informacji o tym, jak użytkownicy się zachowują. Sprawdźmy, jak wykorzystać te dane do ulepszenia naszego biznesu e-commerce.
UX – co to i jak poprawić ten obszar w naszym biznesie e-commerce?
User Experience odgrywa w dzisiejszym, mocno konkurencyjnym świecie e-commerce niezwykle istotną rolę. Od dawna już słychać, że klienci lubujący się w zakupach online chętniej wracają do tych miejsc, w których czują się dobrze. Co to znaczy? Strona odpowiednio zaprojektowana pod kątem funkcjonalności, zapewniająca szybki zakup, nieprzeładowana treściami, miła dla oka – to wszystko sprawia, że klienci znacznie chętniej pozostaną u nas i dokonają pożądanego zakupu.
Pozostaje więc dowiedzieć się, w jaki sposób poprawić UX na swojej stronie, by efekty były widać gołym okiem. Wiele drobnych usprawnień jesteśmy w stanie wdrożyć od razu i małym kosztem zwiększyć współczynnik konwersji, a w długim okresie także wyniki sprzedażowe. Jeśli jednak na poważnie chcemy wziąć się za wdrożenie praktyk UX, warto na początku zapoznać się z artykułem https://pragmago.tech/pl/porada/user-experience-w-sklepie-internetowym-popraw-sprzedaz-dzieki-ux/.
Analiza zachowań użytkowników – jak ją zrobić?
Analiza zachowań użytkowników to sposób na to, by dowiedzieć się, co musimy zmienić na naszej witrynie, by była ona bardziej przyjazna. Przede wszystkim warto stworzyć kompleksową listę potencjalnych zmian, które chcemy wdrożyć. Zmiany te mogą dotyczyć wszystkiego – od aspektów technicznych, przez interfejs graficzny, aż po konkretne funkcjonalności strony czy sposób logowania się i realizowania zakupów.
Skąd jednak mamy wiedzieć, że zaproponowana przez nas zmiana przyniesie zamierzony efekt? By to rozstrzygnąć, stosuje się testy A/B. To metoda, w ramach której proponujemy dwie lub więcej ścieżek rozwiązania danego problemu i weryfikujemy, który wariant dostarcza lepszych efektów. Testy te możemy wykonywać zarówno przy pomocy specjalnych narzędzi, jak i w sposób empiryczny, dostarczając klientom różnych rozwiązań tego samego problemu w krótkim czasie.
To oczywiście tylko jeden sposób poznania sposobu poruszania się użytkowników po stronie. Powszechnie stosuje się także narzędzie Google Analytics, które dostarcza nam niezwykle szczegółowych danych o tym, co użytkownik robi na naszej, stronie, jak długo, gdzie klika i tak dalej. To nieskończone źródło wiedzy, które pozwoli nam skutecznie usprawnić bolączki naszego sklepu internetowego.
Co uzyskamy poprzez analizę zachowań użytkowników?
Analiza zachowania użytkownika dostarcza danych, które oczywiście musimy przekuć w informacje, a potem wiedzę, dającą bazę do dokonania niezbędnych zmian. Te z kolei przyczynią się do wzrostu satysfakcji z użytkowania strony internetowej. Prawidłowo wprowadzone praktyki UX sprawią, że klienci będą się na dłużej zatrzymywać w żądanych miejscach, będą odpowiednio reagować na przemyślanie umieszczone CTA, a także, a może przede wszystkim, będą do nas wracać.
Warto jednak pamiętać, że UX to nie sprint, a raczej maraton. Raz przeanalizowane zachowania użytkowników nie dadzą nam wieloletniego sukcesu. Trendy ewoluują, a my, chcąc być możliwie jak najbardziej konkurencyjni, musimy na nie natychmiast reagować. Dlatego też warto regularnie monitorować zachowania użytkowników i badać efektywność naszych działań.