Wysyłkowa sprzedaż za granicę na terenie Unii Europejskiej

Wysyłkowa sprzedaż za granicę, a konkretnie do państw Unii Europejskiej, jest przeprowadzana za pośrednictwem platform internetowych. Taki rodzaj sprzedaży wiąże się z obrotem między przedsiębiorcą a osobą fizyczną, w odróżnieniu od Wewnątrzwspólnotowej Dostawy Towarów, która dotyczy transakcji odbywającej się tylko pomiędzy firmami.

Rozliczanie wysyłkowej sprzedaży za granicę

Dostawa towarów wysyłanych oraz transportowanych przez podatnika poza granicę kraju, została zdefiniowana przez ustawodawcę jako wysyłkowa sprzedaż za granicę. Dla fiskusa ważną kwestią pozostaje to, jaki jest status podatkowy odbiorcy przesyłki nadanej w Polsce. Przewodnia zasada jest taka, że sprzedaż powinna być opodatkowana zgodnie z prawem podatkowym, które panuje na terytorium destynacji przesyłki. Podatnik może również dokonać rozliczenia VAT-u w Polsce, pod warunkiem spełnienia limitów określonych przez Unię Europejską. Warto zaznaczyć, że rozliczenie z podatku poza granicą, może okazać się niewygodnie dla mniejszych przedsiębiorców. Większość przedsiębiorców decyduje się na pozostanie przy płaceniu daniny od sprzedaży za granicą w Polsce. Obowiązkiem podatnika jest zadbanie o wystawienie faktury ze stawką obowiązującą w naszym kraju, pomimo tego, że odbiorca jest osobą fizyczną.

Limity podatkowe dotyczące wysyłkowej sprzedaży za granicę

Dopóki podatnik nie przekroczy limitu, to nie jest zobowiązany do rejestrowania działalności w ordynacji podatkowej VAT-UE. Limit w Polsce wynosi 160 tysięcy złotych. W całej Unii Europejskiej limity ustalono między 35-100 tysięcy euro, ale w praktyce większość państw przyjęło dolną granicę widełek. Kwota limitu została ustalona, aby można było zapobiec naruszeniu praw ochrony konkurencji. Z obawy o przekroczenie limitu, wielu podatników zajmujących się sprzedażą za granicę, prowadzi oddzielną dokumentację podatkową, która jest zgodna z prawem danego kraju wspólnoty członkowskiej. Przedsiębiorca jest zobowiązany do wypełniania deklaracji podatkowych i wystawiania faktur w świetle obowiązujących przepisów kraju, na którego terenie prowadzi wysyłkową sprzedaż za granicę. Po zarejestrowaniu działalności w kraju Unii Europejskiej, podatnik nie musi informować polskiego fiskusa, składać deklaracji VAT-21, VAT-UE oraz JPK-VAT. Urząd skarbowy od firmy wymaga prowadzenie księgowości związanej ze spedycją wysyłanych towarów tj. dokumentacja przewozowa i dokumenty potwierdzające przyjęcie przesyłki poza krajem prowadzenia działalności. Dokumenty, które potwierdzają prowadzenie transakcji poza Unią Europejską, muszę być zgromadzone przed złożeniem deklaracji podatkowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here